Klara Marie är en tvåmastskonert och Bornholmsclipper med hemmahamn i Skillinge. Det är snart 140 år sedan hon byggdes på Bornholm i en tid då många segelfartyg av detta slag gick i linjetrafik på bl a Östersjön. Hamnar som de i Skillinge och Brantevik var ofta fyllda av segelskepp. Efter andra världskriget började den seglande trafiken mattas av och skeppen försvann så småningom till förmån för modernare fraktmetoder. Klara Marie, betecknad som ”en snabbseglande lastdragare”, har dock överlevt tack vare flera människors intresse för att bevara en kulturskatt.
Numera är Klara Marie unik i sitt slag, det enda kvarvarande fartyget av denna typ av Östersjöskutor. Det gör henne till ett kultur- och sjöhistoriskt värdefullt och levande minnesmärke. En en prydnad för Skillinge och en turistattraktion.
År 1884 gick Klara Marie av stapeln i Rönne på Bornholm, byggd av skeppsbyggmästaren Sören Mathias Beck. Dramatik har präglat hennes långa liv. Till exempel 1903 gick stormen hårt åt henne när var hon på väg mellan Rönne och Köpenhamn. Stortopp och fockmast gick förlorade. Och under brinnande krig, 1945, var hon riktigt illa ute när ryssarna bombade Nexö på Bornholm. Klara Marie träffades och fick så svåra skador att hon sjönk på stället. Det blev, som tur är, bärgning och reparation och med detta ett nytt liv.
I mitten av 1960-talet köpte en ung man hemmahörande i Skillinge skutan. Han fastnade för Klara Marie när han såg henne i Rönne hamn, ”ett plattgattat klipperbygge, (drottningen av alla skutor)”. Efter vådliga strapatser i häftigt vinterväder slutade överresan från Bornholm till Skillinge lyckligt, och skutan kunde användas i fiskerinäringen under många år. Men när den gamla tändkulemotorn hade dragit sin sista suck, såldes skutan till en privatperson som hade planer om mer exotiska långväga seglatser. Men av detta blev intet och så småningom blev Klara Marie liggande vid kaj utan underhåll.
I början av 1990-talet återstod inte mycket mer än ett nedgånget – om än fortfarande vackert – skrov. Det blev auktion på det som då var kvar av skeppet. Och för att hon skulle kunna bevaras till en framtid i Skillinge lyckades en grupp företagsamma Skillingebor skrapa ihop de 77 000 kronor som krävdes för att ropa in henne.
Samma lilla grupp entusiaster bildade också ett partrederi och med gemensamma krafter och ekonomiska bidrag från sponsorer kunde Klara Marie rustas upp.
Det tog sex år, men så blev hon också ung på nytt. Den nya jungfruturen gick år 2000 till Öresundsbrons invigning. Föreningen har nu drygt 200 medlemmar och enligt gammal tradition kan man också köpa in sig som ”Lottbrefsägare” i den numera K-märkta skutan.